
مجله سینمایی بریتانیایی «سایت اند ساوند» امسال نیز طبق سنت هر ساله خود، برترین فیلمهای سینمایی جهان را انتخاب کرد.
به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، با وجود تمایزها در برخی انتخابها همچون سالهای گذشته اما بهترین فیلم همسو با منتقدان آمریکایی است. روما ساخته آلفونسو کواران که از اغلب انتخابها دست پر بازگشته صدرنشین بهترینهای فهرست سایت اند ساوند نیز شده است. در میان انتخابها برخی فیلمها متعلق به سال گذشته هستند که مبنای سایت اند ساوند اکران در بریتانیا بوده است. در این نظرسنجی بیش از ۱۶۰ منتقد، برنامه ساز و محقق شرکت داشته اند.
ادامه مطلب نشریه معتبر سایت اند و ساند بهترینهای 2018 خود را معرفی کرد؛ باز هم روما صدرنشین است
نمایشگاه آثار مصطفی دمیرچی با نام "مرگ لوکس" در هتل اسپیناس پالاس برگزار میشود.
به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، در نمایشگاه مصطفی دمیرچی 27 اثر به نمایش درمیآید که با موادی مانند پودر سنگ، صمغ، ورق طلا و... ساخته شدهاند. دمیرچی در گفتوگو با هنرآنلاین درباره این مجموعه گفت: در فرهنگ ایرانی همواره موضوع مرگ یکی از پرقدرتترین مسائلی است که میتوان از کهن الگوهای ایرانی آن را دریافت. فرهنگ سوگ در زبان، ادبیات، موسیقی، هنرهای نمایشی و تجسمی بازمانده از تاریخ گذشته ایران حضوری جدی دارد. بر همین اساس من موضوع مرگ را برای مجموعه جدید آثارم انتخاب کردم. البته این مسئله تنها موضوع این مجموعه نیست، زیرا رویکرد این آثار نوعی انتقاد به دنیای معاصر و موضوع لوکسگرایی را نیز در خود مستتر دارد. به خاطر نوع نگرشی که به مسئله لوکس بودن این آثار دارم، این مجموعه را در یک هتل به نمایش میگذارم تا موضوع، تکنیک و عرضه این آثار از یک روند برخوردار باشد.
ادامه مطلب مصطفی دمیرچی با مرگ لوکس به گالری یک هتل لوکس میرود
روما ساخته آلفونسو کواران که صبح امروز برگزیده انجمن منتقدان لس آنجلس و شیکاگو شد افتخارات دیگری کسب کرد.
به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، فیلم آلفونسو کواران تقریبا سال بی رغیبی را پشت سر میگذارد و از هشت فهرست مهم فصل جوایز بر صدر شش تا از آنها تکیه زده است. انجمن منتقدان نشریات نیویورک، بخش آنلاین نیویورک، لس آنجلس، فیلادلفیا، شیکاگو و تورنتو همه و همه این فیلم محصول مکریک را ستودهاند. حتی شیکاگوییها آن را هم بهترین فیلم در بخش اصلی و هم در بخش غیرانگلیسی زبان انتخاب کردند.

از بامداد امروز دو فهرست انجمن منتقدان لس آنجلس و شیکاگو معرفی شدهاند که روما با اختلاف بهترین هر دو فهرست شد.
به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، در حین انتشار خبر بهترینهای منتقدان لس آنجلس بودیم که خبر از انتشار فهرست بهترینهای انجمن منتقدان سینمایی شیکاگو آمد و باز هم نام «روما» در بیشتر بخشها دیده میشود. «روما» به کارگردانی آلفونسو کوارون پس از کسب جوایز شیرطلای ونیز و بهترین فیلم حلقه منتقدان نیویورک توانست عنوان بهترین فیلم سال را نیز از انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس و انجمن منتقدان سینمایی شیکاگو دریافت کند.

انجمن مطبوعات خارجی هالیوود دقایقی پیش فهرست نامزدهای جوایز سینمایی و تلویزیونی گلدن گلوب سال ۲۰۱۹ را اعلام کرد.
به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر به نقل از ورایتی، انجمن مطبوعات خارجی هالیوود دقایقی پیش فهرست نامزدهای جوایز سینمایی و تلویزیونی گلدن گلوب سال ۲۰۱۹ را اعلام کرد. با توجه به هجمههای به گلدن گلوب و اسکار در سال ۲۰۱۷ گویا همچنان مانند سال گذشته توجه به سیاه پوستان بیش از انتخاب بهترینها اهمیت دارد. سه فیلم از فیلمهای درام یعنی پلنگ سیاه، بلکککلنزمن و اگر خیابان بیل زبان داشت همه به موضوعات سیاه پوستان میپردازند و باطبع بازیگران آن نیز اغلب سیاه پوست هستند. در بخشهای دیگر نیز این توجه مشهود است که میتوان به کتاب سبز در بخش بهترین فیلم کمدی موزیکال اشاره داشت.

پس از سالها بالاخره مهران مدیری و پیمان قاسم خانی پروژه جدید خود را کلید زدند.
به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، مهران مدیری با انتشار عکسنوشتهای در اینستاگرام، از ساخت سریالی با نام «هیولا» با همکاری دوباره با پیمان قاسمخانی برای شبکه نمایش خانگی خبر داد.

چکیده:
عنوانبندي فیلم، نقطهي آغازين و مرکز توجه اوليهي مخاطب به فیلم ميباشد که در آن با استفاده از تایپنگاری، عنوان فیلم و عوامل سازندهی آن در کنار القاء مفاهیم خاص در راستای محتوای داستان فیلم، معرفی میشوند. به دلیل اهمیت تایپنگاری در طراحی عنوانبندی فیلم، در ايران نيز از ابتدا، يكي از چالشهاي مهم در این عرصه، نحوهي بهكارگيري حروف فارسي و همآهنگسازي آنها با رسانههاي نوري بوده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر در شکلگیری عنوانبندی مناسب در حیطهی طراحی گرافیک و دستیابی به نکاتی جهت انتخاب آگاهانهی تایپفیسهای فارسی مناسب در رسانههای نوری و استفادهی صحیح از قابلیتها و توانمندیهای آنها در حوزهی این رسانه بوده است. در این پژوهش میزان و نحوهی حضور انواع تایپفیسهای رایجِ فارسی و شیوهی بیان محتوای پیام به واسطهی حروف در عنوانبندی فیلمهای ایرانی در 80 فیلم از ابتدای تاریخ سینمای ایران تا کنون بررسی شده است. روش تحلیل دادهها در این پژوهش شبهآماری است. جامعهی هدف تمامی عنوانبندیهای فیلمهای ایرانی بوده که نمونههای تحقیق از میان آنها به روش هدفمند انتخاب شدهاند. ابزار تحقیق، چکلیست محقق ساختهای است که پایایی و روایی صوری آن به وسیلهی بازآزمون و نظر صاحبنظران تامین گردیده است. هر بخش از چکلیست به منظور دستیابی به پاسخهای سوالات تحقیق و جمعآوری اطلاعات مورد نیاز طراحی شده است. روش گردآوری اطلاعات، مشاهدهی نیمه منظم بوده است. نتایج تحقیق به روشنی نشان میدهد که بسیاری از تایپنگاریها در عنوانبندی فیلمهای ایرانی بدون توجه کافی نسبت به رسانه و خصوصیات آن میباشند.
در فیلم زیبای روز (لوئیس بونوئل/1967/فرانسه) سورین در یک جهان فانتزی به سر میبرد که در آن در برابر داراییهایش با هیچ مانعی روبرو نیست؛ یک زندگی کاملاً مرفه که مؤلفههای آن را یک همسر فوقالعاده جذاب و صادق، خانهای اعیانی در مرکز پاریس و وفور لذتهایی مانند اسکیت، تنیس و کافه نشینی تشکیل میدهند؛ اما دقیقاً همین امر است که او را به ملال و بیانگیزگی دچار میکند و میبینیم که تمایلی به همبستر شدن با همسرش یا مصاحبت با او را ندارد.
ادامه مطلب نگاه روانکاوانه به فیلم زیبای روز ساخته لوئیس بونوئل، گریز به تکرار