
چکیده
تعزیه، آیین شبیهخوانی و «شکلی از نمایش» است. شناخت منشأ تعزیه مساله اساسی پژوهش حاضر را تشکیل میدهد. به بیان روشنتر این پژوهش در پی شناخت عواملی است که بیانگر چگونگی آغاز تاریخ تعزیه باشند. در همین راستا فرایند «مطالعه کیفی» مساله، متأثر از رهیافت «دیرینه شناختی» میشل فوکو از زمان حال آغاز شده پ و تا رسیدن به «نقطه صفر» یعنی زمانی که دیگر نشانی از تعزیه (چه تعزیههای معنامحور، چه تعزیه اصطلاحمحور) نیست ادامه پیدا کرده است. برای مطالعه سطح نخست پژوهش از «مشاهده»، «مصاحبه» و «مطالعه اسنادی» استفاده شده و برای مطالعه لایههای عمیقتر نیز صرفا از «مطالعه اسنادی» بهره گرفته شده است. در اجرای این پژوهش از «نمونهگیری هدفمند» استفاده شده و فرایند مطالعه در هر مرحله تا رسیدن به مرحله «اشباع نظری» یا «کفایت مفهومی» تداوم یافته است. نتیجه نهایی پژوهش موجد این نظر است که توانایی ذهن انسان در تولید «ایده» (فرابازنمایش) در تعامل با محیط زیست اجتماعی انسان ایرانی، بیانگر چگونگی آغاز تاریخ تعزیه است و در این میان مقولههایی همچون: باورها، سرمایههای نمادین، اصالت علاقه و جذابیت، روابط اجتماعی، جامعهپذیری و انگیزههای اقتصادی، بستر تداوم تعزیه را طی فرایند «در زمانی» استمرار آن تشکیل دادهاند. به نظر میرسد «انگیزه»های نشأت یافته از«نیاز»های فطری و اجتماعی زیرساخت مقولات مذکور هستند.

نتفلیکس در مورد هشتگ چالش قفس پرنده به مخاطبان خود هشدار داد و از آنها خواست به این کار خطرناک پایان دهند.
به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، همین چند روز پیش بود که این فیلم با بازی ساندرا بولاک، جان مالکوویچ و سارا پولسن توانست رکورد 45 میلیون مخاطب تنها برای 7 روز را در نتفلیکس ثبت کند که میتوانید آن مطلب را از اینجا بخوانید و حال این محبوبیت به خیابانها کشیده شده است. طرفداران این فیلم با BirdBoxChallenge# یکددیگر را به تقلید از شخصیتهای قفس پرنده در بستن چشم و انجام کارهای رزومره به چالش فرا میخوانند.

نمایشگاه آثار مروری بر آثار آزاده رزاق دوست جمعه ۱۴ دی در گالری شیرین افتتاح خواهد شد.
به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، گالری شیرین مروری بر آثار آزاده رزاقدوست چیدمانی متفاوت از چندین مجموعه او از جمله سایه بهشت خواهد داشت. در این نمایشگاه، کارهای متاخر این هنرمند به همراه مجموعههای قدیمیتر به نمایش گذاشته میشود.

در میان آثار معرفی شده در دهمین حراج تهران که دی ماه در تهران برگزار میشود 7 اثر به ارزش بیش از 1 میلیارد تومان دیده میشود.
به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، دهمین دوره از حراج تهران در هتل پارسیان آزادی ویژه هنر معاصر ایران ۲۱ دی ماه سال جاری با ۱۱۴ اثر چکش میخورد که در این میان ۷۵ اثر نقاشی، ۱۹ نقاشیخط، ۱۴ مجسمه و ۶ عکس میباشد و مجموع آثار ارزشی میان 25 تا 35 میلیارد خواهد داشت. در میان هنرمندان این حراج 11 نفر متعلق به دهه 1360 هستند که نشان میدهد هنرمندان جوان تر پایشان کم کم به این حراج باز شده است.

قفس پرنده تازهترین اثر کارگردان برنده اسکار محصول جدید نتفلیکس رکورددار مخاطبان این شبکه اینترنتی شد.
به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر به نقل از روتن تومیتوز، قفس پرنده اثر سوزان بیر که برای در دنیای بهتر برنده اسکار شد توانست رکورد 45 میلیون مخاطب را برای تماشای این فیلم کسب کند.

گالری بوم میزبان ۵۰ سال زندگی نقاشانه منوچهر نیازی خواهد شد.
به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، مجموعهای دیدهنشده از مهمترین نقاشیهای منوچهر نیازی، هنرمند هشتاد و یک ساله برای نخستین بار در گالری بوم جمعه پیش رو یعنی 14 دی ماه به تماشا درمیآید.

نمایشنامه شاه لیر شاید یکی از برجستهترین نمایشهای ویلیام شکسپیر شاعر انگلیسی بعد از نمایشنامههای هملت و مکبث باشد که به موضوع طمع، سرپیچی و سبک سری انسانها در قالب تراژدی پرداخته که شخصیت مرکزی ساده لوح نمایش لیرشاه- پس از نزاع و ستیزه جویی با دختران عصیانگر و بیمهر و محبت و سرکشش –گانریل و ریگان– و پشیمانی و ندامت از رفتار خصمانه و بیخردانه با دختر کوچکش کُردلیا و با همکاری دیگر امیران و نزدیکان دربار در جنگی بزرگ با دخترانش به سرنوشت مرگ –همچون تمامی تراژدیهای شکسپیر- محکوم میشوند و پایان این نمایش اندوهگین را رغم میزنند که شاید سرمشقی برای دیگران باشد.

بیست و دو نمایش به بخش مسابقهی تئاتر صحنهای ایران (یک) سی و هفتمین جشنوارهی بینالمللی تئاتر فجر راه پیدا کردند.
به گزارش بخش تئاتر آکادمی هنر به نقل از روابط عمومی این جشنواره، گروه انتخاب این بخش مرکب از: نسیم ادبی، کیومرث مرادی و محمدمساوات با توجه به آثار متقاضی ثبت نام شده در این بخش،۲۲ اثر را شایستهی راه یابی به مرحلهی نهایی دانستهاند.